Categorie

WordPress

Geplaatst op

26 november 2021

 Heb je een prachtige website, maar is deze niet goed vindbaar in de zoekmachine? Overweeg dan om zoekmachine optimalisaties, ook wel SEO, door te voeren. Een WordPress-website heeft een goede basis en structuur voor SEO, alleen de juiste informatie ontbreekt nog en deze moet jij aanleveren. In dit artikel bespreken we 9 WordPress SEO tips om de vindbaarheid van je website te verhogen. Een goede vindbaarheid zorgt namelijk voor meer bezoekers en dat betekent meer leads en klanten, zodat jij je bedrijf kunt laten groeien. 

1. Zichtbaarheid van zoekmachines

Hebben zoekmachines toegang tot je website? Kunnen ze je content zien en lezen? Als Google je website niet kan vinden, dan zal je ook zeker niet ranken in de zoekresultaten. Om er zeker van te zijn dat je website zichtbaar is voor de zoekmachine, moeten robots deze kunnen crawlen. Controleer de instelling voor zichtbaarheid voor zoekmachines in WordPress. Ga naar instellingen > lezen en zorg ervoor dat het vakje zichtbaarheid voor zoekmachine niet is aangevinkt.

2. Permalinks

Permalinks zijn niets anders dan de URL's van je pagina's. Als je een blogbericht op je site plaatst met de naam 'Waarom een WordPress website laten maken?', krijg je mogelijk de URL jewebsite.nl/waarom-een-wordpress-website-laten-maken/ of jewebsite.nl/2021/08/waarom-een-wordpress-website-laten-maken/. Je kunt overigens zelf kiezen hoe je links eruitzien. Om de permalink-instellingen te vinden, ga je naar instellingen > permalinks

Hoewel WordPress je verschillende opties biedt voor het structureren van je links, raden we aan op de optie ‘Post name’ te gebruiken. Met deze optie genereer je de meest SEO-vriendelijke beschrijvende URL structuur, in dit geval jewebsite.nl/waarom-een-wordpress-website-laten-maken/. Er zijn gevallen waarin het zinvol is om de datum in je permalink te hebben, bijvoorbeeld als je een nieuwssite hebt, want dan kan de zoekmachine oude nieuwsberichten minder relevant maken.

Let op: als je website al is gepubliceerd moet je voorzichtig zijn met het wijzigen van instellingen. Het wijzigen van je permalinks wanneer je website al live is, zal resulteren in gebroken links. Als je de permalink-structuur wilt wijzigen op een website die al is gepubliceerd, moet je de oude links omleiden naar de nieuwe (301/redirect).

3. XML-sitemap

Een XML-sitemap is als een routekaart voor robots van de zoekmachine. In eenvoudige bewoordingen is het een lijst met links naar alle pagina's, blogs, categorieën, afbeeldingen en andere content die op je website staat. Het helpt de crawlers van Google om door je website te navigeren en al je content te indexeren. 

Er zijn verschillende manieren om een ​​XML-sitemap te maken en deze naar je website te uploaden. De eenvoudigste manier is om een ​​plug-in te gebruiken. Een plug-in kan de sitemap voor je genereren en ook direct uploaden, zodat je zelf niets hoeft te doen en dit ook niet kun vergeten. 

Een sitemap is een routekaart van je website voor Google
Een sitemap is een routekaart van je website voor Google

4. Zoekwoordonderzoek

Je kunt ongeveer wel raden waar je doelgroep naar zoekt, maar zonder een zoekwoordenonderzoek heb je geen idee wat de belangrijkste zoekwoorden en –zinnen zijn om je content op in te richten. Als je een SEO-geoptimaliseerde WordPress-website wilt hebben die organisch verkeer genereert, moet je wat onderzoek doen.

Er zijn verschillende methoden om zoekwoordenonderzoek uit te voeren, maar het begint bijna altijd met de juiste tool. De meest gebruikte tool is de Google Keyword Planner die ook veelgebruikt wordt voor Google Ads. Daarnaast heb je ook nog betaalde tools (met enkele gratis functies), zoals Ahrefs en SEMrush.

Maak in Excel een overzicht met zoekwoorden en daarbij horende zoekvolumes. Zorg ervoor dat je ook op het zoekwoord zoekt voordat je besluit om deze te gebruiken, want dan kun je zien wat voor soort content momenteel relevant is en of je daartussen wilt komen te staan.

5. Titels en metabeschrijvingen

Alle pagina’s, zowel blogs, diensten als producten, moeten voorzien zijn van beschrijvende, geoptimaliseerde titels en metabeschrijvingen hebben. De titel en metabeschrijving worden weergegeven in zoekresultaten en vormen een belangrijk onderdeel van SEO. Als deze niet aanspreken, dan klikt men misschien op het zoekresultaat van je concurrent.

Hoewel het vrij gebruikelijk is dat Google content van je pagina om de metabeschrijving in te vullen, raden wij toch aan om deze zelf te schrijven. Houd bij het schrijven van titels en metabeschrijvingen rekening met:

  • Plaats het belangrijkste zoekwoord of de belangrijkste zin aan de voorkant van de omschrijving;
  • Zorg voor een aantrekkelijk omschrijving, zodat de zoeker doorklikt naar je website;
  • Houd titels onder de 60 tekens;
  • Houd metabeschrijvingen onder de 160 tekens.

6. Focus op belangrijke zoekwoordengroep

Als je een plug-in gebruikt, zoals Yoast, is er een plek waar je de belangrijkste zoekwoordengroep kunt invoeren. De plug-in zal deze zoekwoordengroep onmiddellijk beoordelen en laten weten of deze voldoende is geoptimaliseerd. Indien dit niet het geval is, zal deze ook laten zien wat je beter kunt doen. 

Als je bijvoorbeeld een artikel schrijft met de titel 'De 10 beste smartphones van 2021', probeert je waarschijnlijk te rangschikken op de zoekwoordengroep 'beste smartphones van 2021', met een zoekvolume van 350. Je vult deze zoekwoordengroep in en de plug-in vertelt of er meer optimalisatie nodig is. 

7. Links

Links zijn een belangrijk onderdeel van SEO. Er zijn een paar verschillende soorten links om over na te denken: interne, externe en backlinks.

Interne links zijn links naar pagina’s binnen je eigen website. Deze links zijn geweldig voor SEO, omdat ze Google en je doelgroep op een logische manier door je website laten navigeren. Elke keer dat je iets nieuws publiceert, zorg er dan voor dat je links toevoegt naar andere relevant pagina’s. Dit worden ook wel 'contextuele links' genoemd.

Externe links zijn links naar andere pagina's op internet, dus niet binnen je eigen website. Probeer er niet te veel te gebruiken, want je wilt je bezoekers liever binnen je eigen website houden. Als je ze gebruikt, zorg er dan voor dat ze in een nieuw venster openen, zodat je eigen website toch snel bereikbaar blijft.

Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Je wilt er het liefst zoveel mogelijk, want dit zorgt ervoor dat je website op meerdere manieren bereikbaar is. Bovendien geven links van gerenommeerde websites je posities in de zoekmachine een boost. 

8. Beeldoptimalisatie

De afbeeldingen die je op je website gebruikt kunnen een bijdrage leveren aan je SEO. Met WordPress is het vrij eenvoudig om beeldoptimalisatie door te voeren. Iedere keer dat je een afbeelding uploadt, moet je ervoor zorgen dat je een beschrijvende alt-attribuut toevoegt. Deze alt-attribuut beschrijft wat op de afbeelding zichtbaar is. 

Zorg er daarnaast voor dat de afbeelding de juiste grootte heeft. Het uploaden van enorme afbeeldingsformaten in plaats van de grootte die je daadwerkelijk nodig hebt, kan je de laadsnelheid enorm vertragen en leiden tot een slechte gebruikerservaring. Bovendien heeft een negatieve invloed op de score voor de essentiële Core Web Vitals.

9. Core Web Vitals

De 3 aspecten van de Google Core Web Vitals
De 3 aspecten van de Google Core Web Vitals

De Core Web Vitals van Google (Meer uitleg vind je in deze blog) zijn 3 statistieken waarmee de gebruikerservaring op websites gemeten wordt. De Core Web Vitals hebben betrekking op de laadsnelheid, het reactievermogen en de visuele stabiliteit van een pagina. De statistieken krijgen ieder een score op de volgende schaal: slecht tot goed. Bij een slechte score moeten er verbeteringen worden doorgevoerd. 

Hoewel WordPress is gebouwd om snel te zijn, kun je het zeker vertragen door niet-geoptimaliseerde thema's te gebruiken, enorme afbeeldingen te uploaden, teveel plug-ins te gebruiken en meer. Met PageSpeed Insight kun bijvoorbeeld je de snelheid van je website controleren. 

Heb je hulp nodig bij WordPress? 

Heb je hulp nodig bij SEO zoekmachineoptimalisatie voor je WordPress-website? Wil je een WordPress website laten maken, onderhoud uitbesteden of de hosting regelen? Wij hebben jarenlange ervaring bij het maken, onderhouden, updaten, aanpassen en monitoren van Wordpress websites. Neem dan contact met ons op voor meer informatie!

Deze blog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer



Lees ook deze blogs