Categorie

Wordpress

Geplaatst op

31 augustus 2021

Online slagen is een behoorlijke uitdaging. Als je content hoog scoort in de zoekmachines, dan wordt het al een stuk makkelijker. Om dat te bereiken is het noodzakelijk om je website te optimaliseren. Een belangrijk onderdeel daarvan is het keyword onderzoek. Het keyword onderzoek is een van de meest effectieve manieren om je content te verbeteren en online zichtbaarheid te vergroten. Ook kan het onderzoek een bijdrage leveren aan het begrijpen van (acties van) de doelgroep. Door dit gedrag te onderzoeken kun je gericht optimalisaties doorvoeren, zodat je vervolgens een hogere positie in de zoekmachine kunt bemachtigen en content maakt die beter bij je doelgroep past. 

Waarom zou je keyword onderzoek doen voor WordPress?

Als je het keyword onderzoek gebruikt als onderdeel van de contentstrategie, dan kun je het volgende bereiken: 

  • Het vinden van de populaire zoekwoorden waarnaar je gebruikers zoeken;
  • Identificeer content ideeën die gemakkelijk te rangschikken lijken en een indrukwekkend zoekvolume hebben;
  • Ontdek wat je concurrenten doen en bedenk een betere strategie om ze achter je te houden;
  • Trek meer zoekverkeer aan en blijf je totale publiek uitbreiden met elk nieuw artikel.

Hoe doe je effectief keyword onderzoek?

Laten we onderzoeken hoe je een effectief keyword onderzoek kunt doen voor je WordPress website. Een goed onderzoek zal een grote bijdrage leveren aan het stimuleren van het verkeer op je website. We hebben een aantal handige tools op een rijtje gezet die je helpen bij het uitvoeren van een keyword onderzoek. We maken onderscheid tussen een gratis tool en een betaalde tool. 

Google Keyword Planner (gratis)

Google Keyword planner

Dit is ongetwijfeld de populairste en meest gebruikte tool voor het doen van het keyword onderzoek. Het is gratis en kan meerdere varianten van een specifiek zoekwoord bedenken in combinatie met concurrentie en verkeer.

Je moet je aanmelden voor Google AdWords en alleen dan kun je Google Keyword Planner gaan gebruiken. Je moet essentiële informatie verstrekken bij het aanmelden, zoals je product, doellocatie, datum, taal en nog enkele gegevens. Vervolgens klik je op "zoek naar nieuwe zoekwoorden met behulp van een woordgroep, website of categorie" en de rest spreekt voor zich.

Je kunt doorgaan en een soort generiek zoekwoord invoeren dat bij je niche hoort. Op deze wijze krijg je een algemeen beeld van waar je doelgroep naar zoekt. De tool komt dan met een uitgebreide lijst met relevante zoekwoorden met daarbij specifiek aandacht voor concurrentie en zoekvolume. Je kunt het zoekwoord uit deze lijst kiezen en vervolgens overwegen om je content te optimaliseren. 

Ahrefs (betaald)

Dashboard Ahrefs

Ahrefs is een effectieve en krachtige tool voor een keyword onderzoek. Het helpt je om te begrijpen waarom je concurrenten hogere posities krijgen en wat je precies moet doen om hen te overtreffen in de zoekmachineresultaten. 

Het is belangrijk om de zoekwoorden die door je concurrenten worden gebruikt te blijven volgen en onderzoeken. In je niche zijn er bijvoorbeeld belangrijke spelers die veel organisch verkeer aantrekken. Dit wil je natuurlijk ook en daarom is Ahrefs een handige tool om de zoekwoorden te ontdekken die door je concurrenten worden gebruikt.

Ahrefs is gewend om dagelijks meer dan 6 miljard pagina's te crawlen, met meer dan 12 biljoen links in hun index die afkomstig zijn van 200 of meer domeinnamen. Het gaat om een ​​enorme hoeveelheid data. Ahrefs heeft een intuïtieve gebruikersinterface die helpt bij het opsplitsen van deze gegevens in verschillende secties. 

Je hoeft alleen maar een willekeurige domeinnaam in het zoekveld in te voeren. Ahrefs komt vervolgens met een overzicht van alle resultaten samen met alle verwijzende domeinen, backlinks, content beoordelingen en organische zoekwoorden. Je kunt overwegen om op alle secties door te klikken en te analyseren, maar dat kost wel veel tijd. Wanneer je het rapport 'Organische zoekwoorden' tegenkomt, klikt je erop en Ahrefs toont je een uitgebreide lijst met zoekwoorden voor die specifieke domeinnaam met URL, zoekrang, zoekwaarde en meer.

Je kunt ook ideeën voor keyword onderzoek genereren door simpelweg enkele zoekwoorden in het zoekveld in te voeren. De verkenner van Ahrefs zal een uitgebreide lijst met zoekwoorden aanbevelen met daarbij de moeilijkheidsgraad, zoekvolume en het aantal verkregen klikken. Je kunt de rapporten exporteren in PDF- of CSV-indeling en vervolgens verwerken in spreadsheetsoftware, bijvoorbeeld Excel. 

Het is jammer genoeg geen gratis tool, maar het loont zeker om te investeren in een tool als Ahrefs. Het begint met een gratis testversie en later kun je doorschakelen naar een betaalde versie. Ze hebben daarin verschillende gradaties in betaalde abonnementen. 

Tips voor een keyword onderzoek voor WordPress

  • Start je keyword onderzoek met brede zoekwoorden. Je kunt ze vervolgens terugbrengen tot zoekwoorden met veel zoekvolume en weinig concurrentie;
  • Voer in Ahrefs een URL in om je specifieke zoekwoordprestaties te zien en ga door met een vergelijkbare analyse ten opzichte van je concurrenten;
  • Concentreer je op relevante zoekwoorden die de vragen van je klanten beantwoorden en hen helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing;
  • Beperk je onderzoek nooit tot alleen de meest gezochte zoekwoorden. Je kunt gemakkelijk scoren op langere zoekwoorden met minder zoekvolume en weinig zoekvolume.

Conclusie

Met een keyword onderzoek krijg je waardevolle inzichten in het zoekgedrag van je doelgroep. Je komt er achter op welke woorden en zinnen ze zoeken. Vervolgens kun je hier je content op aanpassen, zodat je beter gevonden wordt in de zoekmachine. Een hogere positie leidt vaak tot meer verkeer, meer aanvragen en meer omzet. Het keyword onderzoek is daarom een belangrijk onderdeel van je contentmarketingstrategie en het succes van je WordPress website. Met tools als Google Analytics en Google Search Console kun je vervolgens de algehele prestaties van de gegenereerde content bijhouden en aansturen. 

Heb je hulp nodig bij WordPress? 

Heb je hulp nodig bij WordPress gerelateerde zaken? Wil je een WordPress website laten maken? Wij hebben jarenlange ervaring bij het maken, onderhouden, updaten, aanpassen en monitoren van Wordpress websites.

Deze blog is geschreven door Jeroen van JM Promotions



Lees ook deze blogs